The Last Supper (La última cena)
Havana, eind 18e eeuw: een graaf komt in de Paasweek de suikerfabriek inspecteren, juist op de dag dat een van de tot slaaf gemaakten is weggelopen. De graaf, een gelovig en vroom mens, geeft de wrede opzichter de opdracht elf tot slaaf gemaakten voor een diner uit te nodigen. De twaalfde gast is de weggelopen, maar inmiddels weer opgepakte man. Tijdens het diner, bedoeld als een heropvoering van het Laatste Avondmaal, wil de graaf aan de hand van christelijke verhalen en analogieën zijn gasten duidelijk maken hoe je gelukkig kunt worden in slavernij. Op hun beurt vertellen zijn gasten hoe zwaar het leven in slavernij is. De graaf luistert en belooft ze een vrije dag op Goede Vrijdag. De opzichter denkt daar heel anders over.
De immer geëngageerde regisseur Tomás Gutiérrez Alea snijdt in dit schitterend geacteerde drama thema's aan als vrijheid, waarheid en leugen. Opmerkelijk genoeg koppelt hij dat aan religieuze motieven: verraad, dood en wederopstanding.
Tomás GUTIÉRREZ ALEA (1928–1996, Cuba) wrote and directed more than twenty features, documentaries and shorts, and is a leading representative of the New Latin American Cinema movement concerned with neocolonialism and cultural identity. The Last Supper won the Golden Colon at the 1976 Huelva Latin American Film Festival and the Audience Award at the São Paulo International Film Festival in 1978.